Мої уроки

                                                                                               Добровольська Ніна Григорівна,                                                                                                       учитель української мови і літератури,                                                                                                   Бехтерська ЗОШ І-ІІІ ст.                                                                                                               Голопристанського району Херсонської областi                                                                                                                                                                                                 УРОК З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ на тему:                                                                                   «КОСТЯНТИНА МАЛИЦЬКА. ОПОВІДАННЯ «СОЛОВЕЙ»                                                                                                                                                                                                     Мета: продовжити знайомити учнів з творчістю К. Малицької. Зосередити увагу на ідейно-художньому аналізі твору письменниці «Соловей»: вчити учнів виразно читати художній опис; вміти пояснити власне розуміння образу солов'я: розвивати вміння користуватися додатковою літературою, грамотно висловлювати власні думки, почуття: формувати свій погляд: виховувати любов до природи, прекрасного, прагнення оберігати природу, прищеплювати зацікавленість до наслідків власної прані. Тип уроку: комбінований Форма проведення уроку: звична, урок-програма телепередач Обладнання: портрет К. Малицької, схема етапів уроку, запис співу солов’я Люби природу не як символ Душі своєї. Люби природу не для себе, Люби для неї... М. Рильський Перебіг уроку I. Організаційний момент Доброго ранку! Доброго дня! Хай плетуть долоньки, тупають ніжки. Працюють голівки і сяють усмішки. Доброто ранку, доброго дня! Бажаєте ви. бажаю вам я! Сьогодні урок наш незвичайний. У нас гості. Привітайтеся до гостей. Форма проведення урок програма телепередач (на дошці). II. Оголошення теми уроку, епіграфу. Тема наша непроста та для вас цікава Будуть в ній прості завдання, буде і забава І в скарбничку знань свою, поки вивчим тему. Скарбів справжніх пребагато ми з вами зберемо. А підкажуть тему уроки відгадки до загадки, які ви зараз почуєте 1. Тьох-тьох-тьох, тіву-тів Лине радісно з гаїв То співаночка чия? Голосного 2. На вид пташина звичайненька . Маленька, сіра, чепурненька І день, і ніч «тьох-тьох» співа На всі лади перелива Дзвінка та трель серденько крає, Таку магічну силу має... Тепер, либонь, скажіть відтак Хто є той чарівний співак? Так і ця пташка «Соловей». От і відгадали ви тему сьогоднішнього уроку. Запишіть у зошити число, тему уроку: Костянтина Малицька «Соловей» (звучить запис співу пташок). Мета, епіграф. Ось до вашої уваги, які телевізійні програми ми сьогодні побачимо: ТСН телевізійна служба новин Факти Подробиці Україна має талант Реклама Все буде добре Мова на уроці піде про солов'я, пташку, якою захоплюються і поети, і художники, і музиканти, і письменники. То ж недарма так багато творів, присвячених цим прекрасним співакам, які є невід’ємною частиною нашої природи. III. Підготовка учнів до сприймання нового матеріалу. І так. почнемо з телевізійної служби новин і у програмі сьогодні: Що за пташка соловей? Наші кореспонденти приготували репортаж, але почну я. (під спів пташок). Діти, сьогодні у нас 21 березня це день, коли починався весняний сонцеворот, день уже переважував ніч. У цей день влаштовували цікаві забави заклички птахів. А ми сьогодні будемо закликати солов'я. Тож увага на дошку. Великий тлумачний словник сучасної української мови пояснює. Соловей. 1. Маленький перелітний птах родини горобиних, з сірим оперенням, самець якого чудово співає, особливо в період гніздування. 2. Людина, яка має гарний, переважно високий голос і володіє мистецтвом співу. 3. Про поета-лірика. І так слово кореспондентам з новинами. (Під час розповідей демонстрація фото пташки). 1. Соловей – це оливково-бурий птах, розміром з горобця, не привертає увагу своїм забарвленням. Лише хвіст з рудим полиском допомагає помітити його на землі, де він пересувається стрибками. Відчувши небезпеку, піднімає й опускає хвіст і видає: кр-р-р, кр-р-р. Проте він з давніх-давен привертає увагу людини чудовою піснею. Поширений в Україні, Білорусії, Прибалтійських республіках, зустрічається у Фінляндії, Швеції, Польщі, Угорщині. Румунії. Оселяється в лісах, садах, де є густі чагарники. 2. Прилітають солов'ї з місць зимівлі зі Східної частини Африки досить пізно: у кінці квітня – на початку травня. Летять уночі. Першими з'являються самці, займаюсь гніздові ділянки і через кілька днів починають співати. Гніздо соловей влаштовує в ямі на землі. Зрідка над землею в основі куші. Будує гніздо близько двох тижнів. У кладці буває 4-6 яєць коричнево-оливкового чи темно-шоколадного кольору, які самка висиджує близько 14 днів. 3. Пташенята солов’я рано залишають гнізда, самостійно здобувають собі їжу. Живляться солов'ї комахами, павуками, мухами, гусінню, а восени ще і ягодами. У пошуках їжі птахи тримаються поодинці. У серпні-вересні солов’ї починають переліт на південь. 4. Відомо, що солов'ї бувають польові, степові і лісові. Соловей обережний, птах, його складно помітити. У нас на Україні с три види солов'в; звичайний, південний синьошийка. На території району птахи є на Хуторах, у Бехтерах чули спів солов’я у Дубках, нашому лісі. Робота з підручникам ст. 184 зачитати. На території села у Дубках, району на хуторах живуть солов’ї. IV. Основний зміст уроку Слово вчителя. А зараз до вашої уваги сьогоднішні «Факти» (на доїнні заставка), пояснення слова «Факт» – І сьогодні у «Фактах» – Оповідання Костянтини Малицької «Соловей» – Що таке художній опис? Слово вчителя. Любов до рідного краю, до його чарівної природи надихнула письменницю Костянтину Малицьку написати оповідання «Соловей», яке ще називають художнім описом. – Робота з підручником ст. 187. – Запис у зошити. Слово вчителя. У науковому описі подаються точні, конкретні дані про птаха його зовнішній вигляд, місця проживання, розмноження. У художньому описі змальована краса співу солов'я, захоплення ним, незважаючи на його досить скромний вид (демонстрація фото). Послухайте художній опис К. Малицької «Соловей». Але перед читанням пропитайте слова, які можуть бути вам незрозумілі. Май – травень Бузьки – лелеки Легіт – вітерець Дуне – повіє Не голосить – не оголошує Оповістка – повідомлення, оголошення Поклонників – прихильників Непочесна – непримітна Квилить – жалібно кричить, стогне Най радже – найчастіше Товпа – натовп Чоловік – людина Буцімто – ніби Пожиточний – корисний Ворожать – передбачають Сльота – дощова погода Живо – швидко Перестерігати – застерігати Пуста – неслухняна Підсоння – сонця – Читання оповідання «Соловей» (під запис співу солов'я фото) – Обмін враженнями: що сподобалось? – Що запам'яталось? Що нового дізнались? – Відповіді учнів. Проблемне питання (на дошці). 1 група. Доведіть, що образ солов’я це втілення творчої особистості, її достатньої поведінки. 2 група. Чим цей образ в описі нагадує людину? (під час роботи учнів запис співу пташки). Слово вчителя. Своїм талантом, гідністю, чутливим ставленням до мистецтва, самовідданим батьківськими почуттями соловейко нагадує людину. А ми продовжуємо. і нас чекає інформаційна студія «Подробиці» (запис на дошці, пояснення слова «подробиці» - це...). Сьогодні у випуску: – Визначення, теми та ідеї твору, а також у «Подробицях» ми з вами зробимо «Дерево допомоги», яке допоможе нам, по-перше, дізнатися, які художні засоби використано в описі, а по-друге, пришвидшувати прихід весни. – Отже, що таке тема твору? – Визначити тему оповідання «Соловей»? – Що таке ідея – Визначити ідею твору, що вивчаємо, (запис у зошити). А зараз попрацюйте в парах. Кожна пара отримує листок, на якому випишете епітети, метафори, порівняння (учні працюють під запис співу солов’я). Після закінчення розвішуємо листки на макеті дерева, що на ватмані, (учні підходять до дошки, називають художній засіб і вішають на дереві. Інші учні записують у зошитах).. Отже, і весняне гарне дерево у нас є, і спів пташок справжня весна і краса. А красу творять талановиті творчі люди. І саме такі люди зібрались у нашій наступній студії «Україна має талант» (запис на дошці) одна з найулюбленіших програм. Я хочу познайомити вас з художниками, які прийшли сьогодні зі своїми роботами. (Учні художники демонструють малюнки). І аж ніяк не зможемо обійтись без поетів, які презентують свої вірші. Це Анастасія Горячева з віршем «Соловей» і Анастасія Білоус учасниця творчих шкільних і районних конкурсів (декламують вірші. Фото птахів). V. Закріплення вивченого на уроці – Шановні, а яка програма телепередач без реклами? Оголошую рекламу. (запис на дошці). Учні презентують рекламу солов'я у вигляді сенкану (нагадування – схема на дошці). – Зачитування сенканів. VI. Підсумок уроку – Що сподобалось на уроці? – Чого навчилися? – Які висновки зробили? – Які риси притаманні солов’ю? – Чому ці птахи заслуговують на опіку людей (вони приносять користь людям, їх стає дедалі менше). – Що відчуваєте, слухаючи снів солов'я? (радість). – Як розумієте епіграф уроку? (природу потрібно берегти, бо вона є уособленням справжньої краси па землі). Слово вчителя. Отже, на уроці ми багато дізналися про цю неповторну пташку і те головне, що характеризує її – вона є уособленням самої природи. VII. Домашнє: завдання. А вдома ще раз прочитайте оповідання К. Малицької «Соловей» 1. Розділити на окремі частини, дати заголовок. 2. Намалювати ілюстрацію. А я хочу запросити вас ще до однієї студії «Все буде добре» (на дошці) і рада представити вам мою гостю, подругу, колегу бібліотекаря школи Івановську Н.М., яка розповість вам, як образ солов'я використовували письменники і поети у світовій літературі. І звертаю вашу увагу на добірку літератури, яку приготувала Наталя Михайлівна (розповідь бібліотекаря). Слово вчителя. А я хочу повернутися до початку уроку. Ми говорили, що сьогодні 21 березня весняний сонцеворот, коли влаштовували цікаві дитячі забави – заклинки птахів. Матері й бабусі випікали з тіста фігурки різноманітних птахів, і коли добре припікало сонце, діти юрбами виходили за село, несучи в долонях печиво, виголошували Пташок викликаю З теплого краю. Летіть, соловейки. На нашу земельку. летіть, ластівоньки. пасти корівоньки. А 22 березня на свято Сорока Святих пекли 40 пиріжків у вигляді пташок. Поверталися птахи з вирію. Спочатку ремези, потім граки, шпаки, гуси. А останнім прилітає з вирію соловей. Коли зацвітає бузок, то чути перший солов’їний концерт (запис співу солов'я). Спостережливий народ підмітив, що «соловей співає, поки голос має». Є цікаві прикмети, пов'язані з солов’єм. Соловей співає всю ніч без перерви – буде день сонячний. Доки не співав соловейко, не сійте гречки, і не стрижіть овечки. Сьогодні ми не запросили на нашу програму «Все буде добре» Ектора чи когось із кулінарів і не приготували птахів з тіста. Але на нашій творчій кухні працювали гуртківці «Палітри» нашого гуртка юних художників і виготовили ось таких чудових, різнокольорових птахів, які обов'язково принесуть тепло у ваші душі, радість у серця і піднімуть настрій напередодні свята 40 святих і весняних канікул – І все буде добре! (запис).                                                                                                                                                                                                                                     Добровольська Нина Григорівна,                                                                                                       учитель української мови і літератури,                                                                                                 Бехтерська ЗОШ І-ІІI ст.                                                                        Голопристанського    району Херсонської області                                                                                                                                                                            УРОК З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ на тему: «АКТИВНІ Й ПАСИВНІ ДІЄПРИКМЕТНИКИ »                                                                                                                                                                            Мета: продовж ити формувати знання учнів про дієприкметники, дати поняття про активні й пасивні дієприкметники; розвивати вміння визначати та розрізняти дієприкметники різних станів; прищеплювати любов до рідної мови та інтерес до літератури. Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу. Обладнання: підручник, мультимедійні технології, кольорові листки, роздатковий матеріал, «Дерево творчості». Не кажи – не вмію, а кажи – навчусь. Народна творчість Перебіг уроку І. Організаційний момент - Настановчо-емоційний етап. Сьогодній урок ніби звичайний, буденний, та він одночасно і унікальний, особливий, адже поєднав нас у цьому класі: вас, моїх колег, мене. Перед кожним з вас лежать кольорові листочки. Чому листки? Останні дні осені. Візьміть у руки листок того кольору, який вам сьогодні найбільше до вподоби, з яким хочеться потоваришувати. Ви підсвідомо обрали собі «в друзі» ті кольори, які відповідають вашому настрою: червоний – піднесеність, жовтий – приємність, жовтогарячий – радість, зелений – спокій. Запишемо (П + Р + П + С) + (В (взаємодопомога) + Н(наполегливість) + П (працездатність) (як у маленької пташки колібрі, яка за 1 сек. робить 200 помахів крилами) = Успіх. Вивели формулу успіху, а тепер дізнаємося девіз уроку з епіграфа. Його прочитаєте, склавши речення зі слів: вмію, не, а, кажи, не-, навчусь, кажи. Не кажи – не вмію, а кажи – навчусь. (Народна творчість). Одного разу учень запитав у Майстра: – Чи довго чекати змін на краще? – Якщо чекати, то довго, – відповів Майстер. А ми чекати не будемо. І зараз почнемо зміни на краще у вашому житті. З теми уроку ІІ. Оголошення теми, мети уроку Запишіть у зошиті дату, тему уроку «Активні й пасивні дієприкметники». ІІІ. Формування знань, умінь і навичок 1. Актуалізація опорних знань «Мозковий штурм» – Що таке дієприкметник? Наприклад. – Ознаки яких частин мови поєднав у собі? – Чим подібний до прикметника? (відповіді на питання: який?, яка?, яке?, які?; змінюються за родами, числами, відмінками, стоїть у тому роді, числі й відмінку, що й іменник, пов’язаний з ним). – Які ознаки дієслова має дієприкметник (час – теперішній, минулий, вид – док./недок., здатність мати при собі залежний від нього іменник (овіяний вітром), займенник (захоплений тобою), прислівник (прочитаний виразно). – Що є початковою формою дієприкметника (форма Н.в. однини чоловічого роду). 2. Яка синтаксична роль дієприкметника (означення, присудок). «Лексичні загадки» Лити сльози Плакати Плачучий Брати верх (гору) Перемагати Перемагаючий Звестися до нитки Зубожіти, збідніти Збіднілий, зубожілий Накивати п’ятами Втікати Втікаючий Пекти раків Червоніти Червоніючий (Як наз. мовні одиниці) – фразеологізми 3. Записати по 1 фразеологічному значенні. Утворити дієприкметник, записати. ІV. Сприйняття учнями нового матеріалу. Словникова робота Активний – 1. Енергійний, діяльний. 2. Який розвивається, діючий Пасивний – 1. Неенергійний, бездіяльний, байдужий до оточуючої дійсності. 2. Позбавлений активної діяльності, зумовленою діяльністю або впливом кого-небудь іншого. (Новий тлумачний словник української мови у 3 томах) – Складіть речення із запропонованими словосполученнями так, щоб пояснити лексичне значення прикметників активний, пасивний, спостерігач учень І ряд ІІІ ряд ІІ ряд (Швидко виконував вправи активний учень. Пасивний спостерігав. Сидів осторонь). – Чи можуть бути активними і пасивними дієприкметники? Лінгвістичне повідомлення Активні дієприкметники – це … Пасивні дієприкметники – це … 4. Робота з підручником. Ст. 74 §15. – Визначити стан (активний/пасивний) з вправи «Лексичні загадки». Робота в парі. Розподілити у колонки слова «активні», «пасивні»: мисляча людина, прочитана книжка, палаюче вогнище, погаслий вогонь, побілені стіни, опале листя, омріяна подорож, проспівана пісня, загублений олівець, застиглий погляд, сяюча усмішка. Взаємоперевірка. Робота в парах. Гра «Словограй». Замінити дієслова дієприкметниками, визначити стан (активний, пасивний). Писати, малювати, співати, підносити, читати, світити, мислити, палати. V. Узагальнення умінь і навичок з теми 1. Робота з текстом «Гуси-лебеді летять» («Українська література» – підручник для 7-го класу). – зачитати завдання, текст (з підручника «Українська література»). 2. Готуючись до уроку, натрапила на цікаву вправу. Вирішила, що ми з вами обов’язково повинні її виконати. Проблемне питання. Вказати, скільки в реченні дієприкметників і прикметників. Із прочитаного виписали головне. Сказане вчителем на уроці було важливим. 3. Чи вміємо знаходити дієприкметники. «Осінній пейзаж» – картина (на мультимедійній дошці). Гра «Хто більше» – знайде дієприкметників Дерево «творчості» Сенкан на листах Чи досягли успіху? Прикріпити до дерева – Як працювалося, що сподобалось, що дізналися? VІ. Домашнє завдання. Учні поч. – сер. рівня §15, ст. 74. Впр. 127. Інші – §15, ст. 74, впр. 128 (ІІ ребуси), вип. З тексту «Гуси-лебеді летять» 2 реч. з дієприкметником.

Немає коментарів:

Дописати коментар